فهرست مطالب

رهیافت های سیاسی و بین المللی - سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 67، پاییز 1400)

مجله رهیافت های سیاسی و بین المللی
سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 67، پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/08/24
  • تعداد عناوین: 10
|
  • پگاه مصلح* صفحات 13-40
    به تدریج بر شمار آن دسته از اندیشمندان سیاسی افزوده می شود که خود را با وجهی از مسئله محیط زیست رو به رو می بینند و در می یابند که پرداختن به این مسئله در نظریه سیاسی معاصر ضروری است. اکنون مسئله مندی محیط زیست، به دو صورت به هم پیوسته در ساحت نظریه پردازی سیاسی نمایان شده است؛ نخست در به فهم درآمدن عوامل سیاسی ایجاد مسایل خرد و کلان زیست محیطی و دیگری در شناخت چگونگی مواجهه سیاسی با آن مسایل. نظریه سیاسی به منزله عامل شکل دهنده روندها، نهادها و کنش های سیاسی در پیوند با مفاهیم و ارزش های سیاسی، با این پرسش رو به روست که با چه تمهیداتی می شود توجه به اولویت مسئله مندی محیط زیست را در مناسبات قدرت سیاسی نهادینه کرد. به بیان دیگر، برای نظریه پرداز سیاسی این پرسش مطرح می شود که چگونه باید بر اساس فلسفه سیاسی خاص، مناسبات قدرت را به گونه ای "جهت داد" که همواره دغدغه های زیست محیطی، در جایگاه اولویتی تثبیت شده، در این مناسبات به دیده گرفته شوند. این مقاله دستاورد تامل و پژوهش به روش تحلیلی- انتقادی درباره وجوهی از کلان مسئله محیط زیست است که حل آنها به نظریه پردازی سیاسی مناسب نیاز دارد.
    کلیدواژگان: نظریه سیاسی، نظریه پردازی سیاسی، فرایندهای سیاسی، مسئله محیط زیست، بوم شناسی سیاسی
  • محمدمهدی مجاهدی* صفحات 41-68
    این مقاله، متکفل معرفی و نقادی شش خطای رایج روش شناختی در مقام فهم تاریخ اندیشه ی سیاسی و مطالعه ی تاریخی آن ها است. از این مجموعه، دو اسطوره ی «تقلیل پدیده های فکری سیاسی به بازنمودها و ساختارهای زبانی» و «تحلیل پدیده های فکری سیاسی بر اساس شباهت خانوادگی و بازی های زبانی» به ترتیب حاصل کاربست ناروشمند آرای متقدم و متاخر ویتگنشتاین اند، کاربستی نسنجیده بر اساس تعمیم ناروای آرای متقدم و متاخر او از حوزه ی مباحث ناظر بر مسایل متافیزیکی به حوزه ی مباحث تجربی و نظری مربوط به علوم انسانی و اجتماعی. چهار اسطوره ی دیگر، در واقع، حالاتی گوناگون از «اسطوره ی دکترین اندیشی» اند که اسکینر آن را معرفی و نقد کرده است. این چهار اسطوره به ترتیب در ذیل این عناوین بررسی و سنجیده خواهند شد: «اسطوره ی زمان پریشی،» «اسطوره ی شیء انگاری،» «اسطوره ی سازگاری درونی،» و «اسطوره ی فراپیش افکنی.» این مقاله علاوه بر سنجش و بررسی این شش اسطوره ی مغالطی، شامل یک پیش گفتار و یک خاتمه است. در پیش گفتار، پاره ای مقدمات نظری و روش شناختی تمهید می شوند. دو بخش نخست مقاله دربرگیرنده ی صورت بندی منطقی دو اسطوره ی پیش گفته ی ویتگنشتاینی است. بر اساس خوانشی هم دلانه از روی کرد تاریخ شناختی اسکینر، بخش سوم مقاله به معرفی کلان اسطوره ی دکترین اندیشی و چهار اسطوره ای که از آن مشتق و متشعب می شوند، اختصاص دارد. هریک از این چهار اسطوره در یکی از فصل های چهارگانه ی بخش سوم مقاله معرفی و نقد می شود. در «خاتمه» چگونگی نسبت آرای اسکینر با دو اسطوره ی ویتگنشتاینی اشاره خواهد شد و تصویری از روی کرد روش شناختی او به عنوان «جمع بندی و نتیجه گیری» عرضه می شود.
    کلیدواژگان: ویتگنشتاین، اسکینر، اشتراوس، تاریخ اندیشه ی سیاسی، اسطوره ی دکترین اندیشی
  • الناز پروانه زاد*، ابوالفضل شکوری صفحات 69-96
    به باور فیلسوفان و اندیشمندان متاله، سنت عبری و دستگاه عقلانی یونان باستان بر الهیات مسیحی و متن مقدس آن تاثیری هستی شناختی نهاده است. در مقاله حاضر قصد داریم به این پرسش بپردازیم که الهیات مسیحی چگونه به پیدایش اومانیسم در نظریه های سیاسی مدرن انجامید؟ در مقام فرضیه، این مساله مورد بررسی قرار می گیرد که گذار دیالکتیکی مغرب زمین از سیطره کلیسایی قرون وسطی به سوبژگی انسان را نمی توان یک شیفت پارادایمی دانست؛ بلکه صورت بندی الهیات مسیحی مبتنی بر نظریه تثلیث به گونه ای صورت پذیرفت که امکان تجلی "روح" خدا در پسر خدا را به اصالت عمل در پسر انسان تسری دهد و آن را به واسطه سنت یهود و تمهیدات فلسفی یونان باستان موجه سازد. لذا اهتمام داریم با استفاده از روش تطبیقی- تفسیری متن به مستنداتی بپردازیم که الهیات سیاسی مسیحی را از ترویج پارسایی در بدو ظهور مسیح تا انقیاد انسان توسط کلیسا متحول ساخت و در ادامه، ما به ازای آنچه در قرون وسطی رخ داد، ناگزیر از پذیرش اومانیسم شد و توانست از اصالت انسان و عقلانیت او حمایت کند.
    کلیدواژگان: خلقت مسیح، سنت عبری، سنت یونانی، متن مقدس، اومانیسم، الهیات سیاسی مسیحی
  • سید کاظم سیدباقری، مهدی حسنی* صفحات 97-120

    یکی از منابع مهم تاریخ اندیشه سیاسی در ایران متون ادبی به جا مانده از گذشته است. نکته حایز اهمیت برای بازیابی این اندیشه ها، شیوه و روش فهم، دریافت و بازخوانی مفاهیم مورد نظر در آن هاست. کلیله و دمنه یکی از این متون است که محتوای آن قرابت بسیاری با سیاست و شیوه های حکمرانی دارد. یکی از روش هایی که به یاری آن می توان به استخراج مفاهیم سیاسی از متون گذشته پرداخت، روش هرمنوتیک قصدگرای کوینتین اسکینر است. در این مقاله با مبنا قرار دادن این روش، تلاش شده با توجه به زمینه و زمانه نصرالله منشی، ریوس مهم تفکر وی در مقدمه اش بر ترجمه کلیله و دمنه بازخوانی شود. پرسش اصلی بر گرد مولفه های اندیشه سیاسی نصرالله منشی و هدف او از نگارش دیباچه بر ترجمه تنظیم شده است و در پاسخ، تاکید شده که می توان مولفه های اندیشه سیاسی نصرالله منشی را در مواردی چون سلسله مراتبی بودن قدرت، مشروعیت بخشی به حاکمیت با بهره از دین، لزوم اطاعت از پادشاهان، همراهی دین و سیاست و عدالت اجتماعی رصد کرد که با طرح آنها در پی مشروعیت سازی و توجیه جایگاه پادشاهان در دوران آخر سلسله غزنویان بوده است. اندیشه منشی از این منظر تاکنون، بررسی نشده و همین امر نوآوری نوشته به شمار می رود.

    کلیدواژگان: کلیله و دمنه، اندیشه سیاسی ایران و اسلام، نصرالله منشی، هرمنوتیک قصدگرا
  • میثم جعفری*، امیرمسعود شهرام نیا صفحات 121-146

    آزادی مهم ترین مفهوم در فلسفه عملی کانت است. هدف این مقاله بررسی نسبت میان آزادی و دیگر مفاهیم فلسفه عملی کانت با سیاست بطور عام و حکومت مطلوب بطور خاص است. ابتدا از منظر نظریه پدیدارشناسی و به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی چگونگی اثبات آزادی اراده و اختیار در اندیشه کانت پرداختیم. اختیار به عنوان اساس معماری فلسفه عملی کانت قرار دارد و دو مفهوم «تکلیف» و «حق» در نسبت با آن تعریف می شود. تکلیف در حوزه آزادی درونی موضوع اخلاق است و حق در حوزه آزادی بیرونی موضوع حقوق خصوصی و عمومی است. با بررسی اندیشه سیاسی کانت چند نتیجه مهم حاصل شد: اولا هنگامی عمل فرد از وجاهت اخلاقی برخوردار است که کاملا آزادانه باشد و هیچ انگیزه بیرونی جزء آزادی اراده دخیل نباشد (اصل تکلیف)؛ در این شرایط امکان کمال فرد وجود دارد. ثانیا ویژگی های یک حکومت مطلوب از نظر کانت که استلزامات کمال فرد را فراهم می کند عبارتند از: 1- غایت قراردادن انسان 2- آزادی فردی 3- حاکمیت قانون و 4- اصل تفکیک قوا. کانت حکومت جمهوری بر پایه قانون اساسی را حکومت مطلوب معرفی می کند.

    کلیدواژگان: کانت، اختیار، حق، تکلیف، حکومت مطلوب
  • مجید هادوی، علی صناعی* صفحات 147-176
    یکی از مهمترین عوامل شکل دهنده به نگرش ها و رفتارهای سیاسی شهروندان در کشورهای مختلف جهان بینی سیاسی مردم است. طبیعی است انتظار داشته باشیم در کشوری که از سویی مردم دیندار هستند و از سویی دیگر حکومت بر مبنای ترکیب دین و مردم سالاری شکل گرفته، دین نقشی پررنگ در جهان بینی سیاسی شهروندان ایفا کند. هرچند مجموعه مطالعات شایان توجهی درباره سنجش دینداری در جامعه ایرانی انجام شده، این مطالعات معمولا با هدف توصیف وضعیت دینداری در جامعه طراحی و اجرا شده اند و به دینداری به مثابه یک متغیر توصیف گر رفتار شهروندان، خصوصا رفتار سیاسی آنها پرداخته نشده است. در این مقاله سازه ای به نام «اسلام سیاسی» پیشنهاد می شود که سنجشگر شدت تمایل شهروندان به حضور دین اسلام در حکومت است. ابتدا رابطه «اسلام سیاسی» با ابعاد مختلف دینداری بررسی می شود و سپس با استفاده از نظرسنجی های متعدد ملی نشان داده می شود که بر خلاف جناح بندی رایج اصلاح طلب/اصولگرا، «اسلام سیاسی» قدرت زیادی در توصیف نگرش های مختلف سیاسی در حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی دارد، حتی زمانی که در کنار متغیرهایی مانند ابعاد مختلف دینداری یا گرایش جناحی قرار می گیرد. نشان داده می شود که این متغیر رابطه ای با گرایش های جناحی شهروندان ندارد و در عین حال یکی از ابعاد اصلی تاثیرگذار بر نگرش های سیاسی در کشور است.
    کلیدواژگان: ایران، دینداری، اسلام سیاسی، نگرش های سیاسی
  • محدثه جزایی*، رضا نجف زاده صفحات 177-206
    همه گیری کروناویروس با تغییر در ساحت زیست شهروندان، اغلب دولت ها را به اعلام «وضعیت استثنایی» و اعمال محدودیت های فراوان برای مقابله با گسترش این ویروس واداشت. اگرچه نمی توان از تلقی مشترک درباره «وضعیت استثنایی» به عنوان یک موقعیت سخن گفت، اما اعلام وضعیت استثنایی مدنظر متفکرانی هم چون میشل فوکو، کارل اشمیت و جورجوآگامبن همواره به سود افزوده شدن بر قدرت حاکم مستقر تفسیر شده است. در این نوشتار، ضمن ایضاح نظری وضعیت استثنایی، به اثرات سیاسی و حقوقی اعلام چنین وضعیتی در کشور فرانسه و مقایسه آن با ایران پرداخته می شود. پرسش اساسی این نوشتار این است که نتایج سیاسی-زیستی اعلام وضعیت استثنایی در کشور فرانسه و ایران چگونه به افزایش اختیارات دولت، محدودیت آزادی شهروندان و صف آرایی جامعه مدنی در برابر حاکمیت دولت منجر شده است. به نظر می رسد قدرت دولت ها با اعلام وضعیت استثنایی به منظور تنظیم ساحت زیستی- سیاسی جمعیت افزایش یافته است. وضعیت استثنایی اعلام شده در فرانسه در ذیل دشواره «مصلحت  دولت» به ایجاد نظم پلیسی- نظامی در جامعه منجر شده، مساله ای که قاعده مندی زیست روزمره شهروندان را به حالت تعلیق درآورده و سایه تداوم وضعیت استثنایی را با دایمی کردن ترس میان جمعیت مستقر کرده است. وضعیت استثنایی ایجادشده پس از همه گیری کرونا در ایران، اگرچه نه به وضوح و تعیین کنندگی کشور فرانسه، اما تغییرات سیاسی اثرگذاری را به وجودآورده که برهم زننده نظم سابق اجتماعی به شمار می رود. در هردو کشور مورد بررسی، کرونا هم چون رانه ای اساسی، تبدیل به موتور محرکه ای شده که با اعلام وضعیت استثنایی، مناسبات قدرت را به سود حاکیت دولت، تغییر داده است.
    کلیدواژگان: وضعیت استثنائی، کرونا ویروس، کارل اشمیت، کرونارانگی، مصلحت دولت
  • رضا سلیمانی*، فاطمه حسینی صفحات 207-236
    شناخت نادرست از مبانی اعتقادی رفتار دولت اسلامی در حوزه های راهبردی از جمله روش های بازدارندگی عاملی موثر در بدفهمی بازیگران نظام بین الملل از رویکردهای راهبردی واقعی آن دولت است. بر این اساس، بدفهمی نسبت به نیات هسته ای جمهوری اسلامی ایران، یکی از مشکلات قدرت ها طی دو دهه گذشته بوده است. به نظر می رسد هنوز تحقیق مجزایی که بتواند ارتباط وثیق مبانی اعتقادی اسلام با راهبرد هسته ای دولت اسلامی نشان دهد انجام نشده است. لذا، پرسش اصلی این مقاله این است که وضعیت جواز/عدم جواز(حرمت) ساخت و به کارگیری تسلیحات بازدارنده هسته ای در تقابل با دشمنان مجهز به چنین تسلیحاتی چگونه است؟ آموزه‏های حاصل از تفسیر متن قرآن حاکی از حرمت قطعی فقهی این موضوع در چارچوب راهبرد بازدارندگی دولت اسلامی است. هدف مقاله آن است که نشان دهد الزام به عدم تولید و به کارگیری سلاح هسته ای نه به دلیل محدودیت های حقوق بین الملل و مخالفت قدرت ها، بلکه برخاسته از مبانی اعتقادی ناشی از الزامات قرآنی-فقهی است.این نوشتار در چارچوب روش تفسیر اجتهادی  می کوشد به نظر شارع مقدس درباره تولید و استفاده از سلاح های کشتار جمعی در راهبرد بازدارندگی نزدیک شود. برجسته سازی مبانی قرآنی-فقهی دال بر حرمت ساخت و به کارگیری تسلیحات اتمی (به عنوان نظر غالب)،در مقابل نظر ضعیف دال بر ساخت آنها، مهم ترین نوآوری و نتیجه مقاله پیش رو خواهد بود.
    کلیدواژگان: ازدارندگی، تسلیحات هسته ای، آیه اعداد، مقابله به مثل، افساد بر زمین
  • وحید سینائی*، سارا اکبری صفحات 237-264
    دولت و بازار به عنوان دو نهاد سیاسی و اقتصادی در ایران معاصر و به ویژه در دوره جمهوری اسلامی روابط متغیری را تجربه کرده اند. در دهه نخست دولت در چارچوب نظام اقتصاد متمرکز تلاش کرد از میزان نفوذ و قدرت بازار سنتی در عرصه های سیاسی و اقتصادی بکاهد. اما با ورود به دهه دوم  و آغاز دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این مناسبات تا حد زیادی متحول گردید. این تغییر بیش از هر چیز متاثر از اتخاذ سیاست تعدیل اقتصادی در دولت نخست وی بود که زمینه های قدرت یابی و استیلای جناح راست سنتی و بازار در عمده ترین نهادها و مراجع قدرت و اقتدار کشور را فراهم نمود. اما به تدریج و به ویژه از سال 1372 زمینه های اختلاف میان دولت وی و جناح بازار فراهم و به تقابل آن ها انجامید. سوال اصلی این مقاله چگونگی تاثیر سیاست های اقتصادی بر تعامل دولت و بازار در دولت اول و دوم هاشمی رفسنجانی است. فرضیه نویسندگان این است که اگرچه در دولت اول هاشمی با اجرایی شدن سیاست های لیبرالی، سرمایه داری تجاری و سنتی در پیوند با دولت توانستند منافع خویش را تامین نمایند، اما سیاست های جدید اقتصادی دولت دوم، شکل گیری طبقه سرمایه دار صنعتی، ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور، تورم،  تغییر در نظام توزیع و ایجاد فروشگاه های زنجیره ای موجب دگرگونی آشکاری در روابط میان دولت و بازار شد.
    کلیدواژگان: دولت، بازار، اقتصاد سیاسی، تعدیل اقتصادی، هاشمی رفسنجانی
  • علی ملکی* صفحات 265-295
    قانون از مفاهیم مدرنی است که از زمان دولت قاجار، فراروی عالمان مسلمان قرار گرفته است. درباره جایگاه و اعتبار آن در اندیشه دینی، اجماع نظری مشترک، شکل نگرفته و ابهامات زیادی در ترجمان مختصات قانون وجود دارد. این مساله همواره به عنوان یک معضل فکری و اندیشه ای مطرح بوده و محل اختلاف اندیشه های دینی، پس از انقلاب اسلامی بوده است.  فقدان مباحث نظری و توافق مبنایی در تبیین دقیق جایگاه آن، باعث بروز چالشهای عملی گسترده ای شده است. این پژوهش درصدد است تا با روش توصیفی تحلیلی به سوالات ذیل پاسخ دهد:1- آیا در اندیشه های دینی معاصر ایران، قانونگذاری عرفی، در اداره زندگی سیاسی، ممکن است؟2- چه اندیشه هایی درباره قانونگذاری در اندیشه دینی شکل گرفته است؟3- راه حل خروج از چالشهای نظری و عملی درباره قانونگذاری چیست؟ پس از انقلاب اسلامی دو نوع اندیشه دینی در مواجهه با قانون شکل گرفته است. در نگاه حامیان اندیشه دینی سنتی، قانونگذاری صرفا، از سوی فقهاء در سامان حیات سیاسی مسلمانان استنباط می شود و قانونگذاری انسان، شرک در ربوبیت تلقی می شود، ولی از دیدگاه نواندیشی دینی- بدلیل حقوق شهروندی، برابری و آزادی انسان در سامان زندگی سیاسی، امکان قانونگذاری برای انسان مسلمان وجود دارد.
    کلیدواژگان: قانون، شریعت، اندیشه دینی، جمهوری اسلامی، ایران
|
  • Pegah Mossleh * Pages 13-40
    The number of political thinkers who find themselves facing the environmental problems and realize that it is necessary to pay attention to this issue in contemporary political theory is gradually increasing. The problematic nature of the issue is now appeared in two interrelated features in political theorizing. First, in understanding the political factors that create micro and macro environmental problems, and second, in understanding how to deal with them politically. Political theory, as constructive framework of political processes, institutions and actions based on political concepts and value, raises the question of what measures can be taken to prioritize environmental problematics in power relations. In other words, for the political theorist this question arises that how power relations should be "directed", according to a particular political philosophy, in such a way that environmental concerns would be always considered as a fixed priority in these relations. This article is the result of reflection and research with an analytical-critical method on aspects of the environmental problem which require appropriate political theorizing to solve.
    Keywords: Political Theory, Political Theorizing, Political Processes, Environmental Problem, Political Ecology
  • Mojahedi Mojahedi * Pages 41-68
    This paper examines six methodological myths, which animates a wide range of fallacies in the study of the history of political thought. “The reduction of social facts to language representations” and “the reduction of the relations among politico-intellectual facts to family resemblance and language games” are the first two myths, which I try to discuss and bust in this paper. They stem from an unwarranted generalization of Wittgenstein’s ideas regarding philosophical statements and metaphysical claims to scientific (theoretical and experimental) statements. The next four myths are those, which Skinner pioneered in introducing and critically examining—i.e., “the myth of anachronism”, “the myth of reification”, “the myth of coherence” and “the myth of prolepsis”. In the Introduction, I discuss some theoretical basis for this methodological critique to the study of the history of political thought. Afterwards, in the first two parts of the paper, the two Wittgensteinian fallacies will be examined separately through a close reading of the ideas he developed in the two phases of his intellectual life. The four Skinnerian fallacies will be examined through four sections under the third part of the paper. Setting forth an overall review of the debates, which have taken shape around the six introduced fallacies, I conclude the paper with an evaluation of the relations between the Wittgenstein-inspired methodological myths and those discovered by Skinner given the fact that Skinner’s ideas regarding the methodology of the study of the history of political thought were partly under the influence of Wittgenstein’s philosophical ideas.
    Keywords: Skinner, Wittgenstein, Strauss, history of political thought, the myth of doctrine
  • Elnaz Parvanehzad *, Abolfazl Shakoori Pages 69-96
    divine philosophers and thinkers believe that the Hebrew tradition and the rational system of ancient Greece had an ontological influence on Christian theology and its sacred text. . Given this as a fact, this paper aims to answer the question “how Christian theology led to the creation of humanism, especially in the modern political theories?” During the research, we realized that the dialectical transition of the West from medieval church dominance to the subjectivity of man cannot be considered a paradigmatic shift. Rather, the Christian doctrine of Trinity extends the embodiment of the “Spirit of God” in the “Son of God” to the pragmatism in the Son of Man (Jesus Christ), and justifies it through the Hebrew tradition and the ancient Greek philosophy. Using comparative-interpretive method, this research tries to find the reasons why Christian political theology shifted from “asceticism” in early Christianity to the subjugation of man by the church, and later on, what happened in dark medieval times is discussed and that how Christian political theology had to accepted “humanism” and “rationality” inevitably to cope with the modern times.
    Keywords: Political Theory, Political Theorizing, Political Processes, Environmental Problem, Political Ecology
  • Seyed Kazem Seyed Bagheri, Mehdi Hasani Bagheri * Pages 97-120

    One of the most important sources in the history of political thought in Iran is the literary texts left from the past. What is important for retrieving these ideas is the way and method of understanding, receiving and reading the desired concepts in them. Kelileh and Demneh is one of these texts whose content is very close to the politics and methods of governing. One of the methods that can be used to extract political concepts from past texts is the intentional hermeneutic method of Quentin Skinner. In this article, based on this method, an attempt has been made to reread the important outlines of his thought in his introduction to the translation of Kelileh and Demneh, considering the context and time of Nasrullah Munshi. The main question revolves around the components of Nasrullah Munshi's political thought and his purpose in writing the preface to the translation. Legitimacy of sovereignty through religion, the need to obey kings, religion and politics and social justice observed that with their plan to legitimize and justify the position of kings in the last period of the Ghaznavid dynasty. From this point of view, the secretary's idea has not been studied so far, and this is considered as a writing innovation.

    Keywords: Kelileh, Demneh, Political Thought of Iran, Islam, Nasrollah Munshi, Intentional Hermeneutics
  • Meysam Jafari *, Amir Masood Shahramnia Pages 121-146

    Freedom is the most important concept in Kant's practical philosophy. Purpose of this paper is to examine relation between freedom and other concepts of Kant's practical philosophy with politics in general and desirable government in particular. We first provided a theoretical framework derived from phenomenology theory. We studied it in a descriptive-analytical method. In this theoretical framework, we can analyze how to prove the freedom of human will. The authority is base of Kant's practical philosophy and the two concepts of "duty" and "right" are determined by it. Duty in realm of inner freedom is object of ethic and right in realm of external freedom is object of private and public rights. By examining Kant's political thought a number of important results were obtained; first, when one's practice is ethically valid that be completely free and there is no other motive other than free will (principle of duty). Under these circumstances, individual’s perfection is possible. The characteristics of a Kant's desirable government that provide the conditions for individual’s perfection are: 1- Ending human beings 2- Individual freedom 3- Rule of law 4- Principle of separation of powers. Kant introduces the constitutional republic as the desirable state.

    Keywords: Kant, Authority, Right, Duty, Desirable Government
  • Majid Hadavi, Ali Sanaei * Pages 147-176
    Religion plays an important role in shaping how people see the world around them and has a potentially important effect on political ideologies. Despite the interest in Iran in the past three decades in the study of religion using quantitative methods, there have been hardly any works that take religion as an explanatory variable in explaining political attitudes or political behavior. We propose a construct named political Islam. We show how this construct relates to various dimensions of religiosity, and how it can explain a wide range of political attitudes as an explanatory variable. Not surprisingly, more religious people possess higher levels of political Islam. It is interesting that political Islam has a significant explanatory power in explaining a wide range of political attitudes even when we control for multiple dimensions of religiosity. Similarly, political Islam has a far greater and more significant relationship with political attitudes compared to party identification.
    Keywords: Iran, Religiosity, political Islam, political attitudes
  • Mohadeseh Jazaei *, Reza Najafzadeh Pages 177-206
    The coronavirus epidemic, has forced most states to declare a "state of exception". Although it is not possible to speak of a common understanding of this situation; But the declaration of a state of exception has been interpreted by thinkers such as Michel Foucault, Karl-Schmitt, and Giorgio Agamben in favor of increasing the established ruling power. While theoretically explaining the exceptional situation, the political and legal effects of declaring such a situation in France and its comparison with Iran are discussed. The main question of this article is how the political-biological consequences of declaring a state of exception in France and Iran have led to an increase in government powers, restrictions on the freedom of citizens, and ultimately the alignment of civil society against state rule. The state of exception declared in France under the "public interest" has led to the establishment of a police-military order in society, which has suspended the daily life of its citizens and cast a shadow over the continuation of the state of exception by perpetuating fear among the population. The exceptional situation created after the corona epidemic in Iran, although not as definite as in France, has produced dramatic political changes that are considered to be disruptive to the former social order. In fact, in both countries, the corona has become the driving force behind by declaring a state of exception, it has changed power relations in favor of government sovereignty.
    Keywords: : State of Exception, Coronavirus, Carl Schmitt, Government Interest, Coronation of corona
  • Reza Soleimani *, Fatemeh Hoseini Pages 207-236
    Misunderstanding of theological basis for behavior of an Islamic State in strategic spheres, such as deterrence methods, is an effective factor on misconception of international actors to real strategic approach of that state. Therefore, misconception of I.R.I real intention of nuclear activities, have been a continuous concern for some nuclear powers during the two recent decades. It seems it have not yet done a separate research to indicate the firm linkage between theological basis of Islam and atomic power role in its deterrence. Hence, the important question is that whether construction and use of nuclear weapons in Islam would be permitted or not? Prevalent interpretation of Quran signifies to a certain Jurisprudence Sanctity of this issue in the framework of deterrence strategy utilized by an Islamic state such as I.R.I. This article emphasizes that the commitment to non-production, accumulation and use of nuclear weapons, is rooted in Islamic beliefs and Quran teachings rather than opposition of powers and so is not a tactical action. In the framework of ijtihad rational interpretation, this article tries to look for real will of holy legislator about construction and use of these weapons against Koffar. Signalizing teachings of Quran and Jurisprudence to Sanctity of construction and use of nuclear weapons (as the dominant idea), versus the weak idea permitting construction of them would be considered main achievement and conclusion of this writing.
    Keywords: Deterrence, nuclear weapons, preference Ayah, Retaliation, demolish on the Earth
  • Vahid Sinaee *, Sara Akbari Pages 237-264
    The state and the bazaar have experienced variable relations as the two political and economic institutions in contemporary Iran, especially during the Islamic Republic. In the first decade , the state tried to decrease the bazaarc's influence and power in the political and economic spheres in the framework of centralized economic system. But with the arrival of the second decade and the beginning of the presidential term, Hashemi Rafsanjani, these relations have changed greatly. This change was influenced by the Taking the economic adjjustment policies by Rafsanjani in his first government, which provided the grounds for the empowerment and domination of the traditional right wing and the market in the major institutions and institutions of power and authority of the country. But gradually, since 1993, it created the grounds for a dispute between his state and the faction of the bazaar and led to confrontation between them. This article's main question is that how the economic policies influence the interaction between government and bazaar in the Hashemi Rafsanjani's first and second state. The authors' hypothesis is that although in the Hashemi' state first, with the implementation of liberalism policies, commercial and traditional capitalism in the context of the government was able to secure its own interests. But the new economic policies of the second state, the formation of the industrial capitalist class, the entry of foreign investment into the country, inflation, the change in the distribution system, and the creation of chain stores caused a dramatic change in the relations between the state and the bazaar.
    Keywords: State, Bazar, Political Economy, Economic Adjustment, Hashemi Rafsanjan
  • Ali Maleki * Pages 265-295
    Law is one of the modern concepts that has been presented to Muslim scholars since the Qajar government. The possibility of customary legislation has always been a problem of thought and has become a point of contention for religious ideas after the Islamic Revolution. The lack of theoretical arguments and basic agreement in explaining its exact position has caused widespread practical challenges. This research seeks to; descriptive-analytical and comparative method; in the framework of critical theory, answer the question that; from the point of view of religious ideas after the Islamic Revolution of Iran, is customary legislation possible in public affairs or not? After the Islamic Revolution, two types of religious ideas about the possibility or refusal of law have emerged. From the point of view of the supporters of traditional religious thought, legislation is done only by jurists and customary legislation is considered as a kind of polytheism in the Lordship, but from the point of view of religious modernism, customary legislation is possible due to human rights, equality and freedom in political life. The aim of this article is to examine the views of the supporters of religious ideas after the Islamic Revolution in a precise and clear manner and to propose dialogue in a free and independent space and to submit to the democratic game in order to achieve a common discourse on legislation.
    Keywords: Law, sharia, Religious Thought, Islamic Republic, Iran